آیت الله حسین عرب در نماز عید فطر در کاشان گفت: تأکید میکنیم که در باب ولایت غیرمعصوم، نظر و رای مردم مشروعیت را ایجاد میکند. مگر خود امام خمینی درباره حکومت شاه نگفت که فرض کنیم شاه انسان خوبی باشد، اگر مردم میگویند نباید باشد، باید برود.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از کاشان نیوز، این مدرس سطح خارج حوزههای علمیه کاشان در خطبههای نماز عید فطر در حسینیهی حوضخانه به موضوعی اشاره کرد که اخیراً در رسانههای داخلی، مورد بحث قرار گرفته است؛ یعنی موضوع مشروعیت و مقبولیت حاکم. آیت الله عرب در این باره گفت: «بعضیها که گویا از شکست در انتخابات ناراحت هستند و میخواهند آن را جبران کنند، بحثی قدیمی را دوباره تازه میکنند و به بهانهی صحبتهای رییس جمهور در باب اهمیت رأی مردم در مشروعیت یک حاکم، دوباره سر و صدا به پا کردهاند و وی را مورد هجمه قرار دادهاند. در همین رابطه، رییس مجلس خبرگان و رییس جامعه مدرسین، جداگانه پیام داده اند. پیامهایی که به اعتقاد بنده، ابهامی را رفع نکرد».
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این زمینه، باید گفت که بحث امامت و ولایت معصوم و غیرمعصوم باید از هم جدا شود. ساختار اینها از نظر معرفتی، فقهی و حقوقی فرق میکند. در باب ولایت انسان کامل و معصوم، هم دو بحث مجزا داریم. یک بحث، موضوع جعل و تشریع است که ما معتقدیم، آن ۱۲ نور پاک، ولایت و امامت منصوب از طرف خدا دارند. ولی درباره معصومین هم بحث امتثال امر الهی یعنی تشکیل حکومت و اجرای آنها، مسالهای عرفی است. حتی خود پیامبر هم مأمور و مکلّف به مشاوره با امت است. «و شاورهم فی الامر» یک هزل، یک شوخی و یک امر زینتی نیست. مرحوم «محقق نائینی» در «تنبیه الامه» میفرماید: پیامبر خدا در کلیه امور اداره کشور، مکلف بوده است که با امت مشورت کند.
آیت الله عرب افزود: اما در باب ولایت و امامت حاکم غیرمعصوم، هم امام خمینی و هم مرحوم شهید مطهری و شهید بهشتی و حتی مقام رهبری، مساله را به خوبی بیان کردهاند. در این باب، همگی منشأ مشروعیت را رأی مردم میدانند. این نص صریح قانون اساسی ما است که منشأ مشروعیت، رأی مردم است. قانونی اساسی ما را که مردم عادی یا طلبههای معمولی ننوشتهاند؛ بلکه بزرگان، فرهیختگان، حقوقدانان و مجتهدین مسلم بودهاند که به نگارش درآوردهاند. و چطور میشود که ادعا کرد آنها بر خلاف اصول مسلم اسلامی چیزی را نوشته یا تأیید کرده باشند؟ در اصل ۶ قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود» که در ادامه به انتخابات و همه پرسی اشاره شده است. همچنین در فصل پنجم قانون اساسی که به حق حاکمیت ملی مطرح است، در اصل ۵۶ می@خوانیم: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد میآید اعمال میکند.» اینها صراحت قانون اساسی هستند.
آیت الله عرب خطبه نخست نماز عید را با طرح این پرسش که «جشن فطر برای چیست؟» آغاز کرد. وی در پاسخ به این پرسش، به آیه ۸۰ سوره اسرا اشاره کرد. آیهای که در آن به ورود و خروج صادقانه (در هر کار فردی یا اجتماعی) اشاره شده است. وی «ساخته شدن به تمام معنای انسان معتقد به خدا» و «رابطه صادقانه با خدا» را به عنوان تجلی صحیح یک ماه روزه داری و عبادات و خروجی ماه رمضان، دانست. آیت الله عرب، همچنین با اشاره به جمله پایانی این آیه (سلطه ای که انسان را یاری دهد)، سلطه عقل و قلب بر نفس و بر هر چه غیرخداست، را از مصادیق این سلطه برشمرد.
آیت الله عرب در خطبه دوم نماز عید فطر، به بیان برخی مسائل اجتماعی و سیاسی پرداخت.
در ابتدا، وی به جمله منسوب به شهید مدرس که «سیاست ما عین دیانت ماست» اشاره کرده و گفتند باید پرسید کدام سیاست؟ اگر سیاست به معنای واقعی کلمه، یعنی درد مردم را داشتن، جوشش با مردمی که مشکلاتی دارند و حرکت خالصانه و مخلصانه در جهت رفع نیازمندیهای واقعی جامعه را در نظر بگیریم، بله می شود گفت که سیاست ما عین دیانت ما است. ولی اگر سیاست را به معنای تخریب، تهمت و قلع و قمع کردن دیگران بدانیم، چنین سیاستی با دین آشنایی ندارد. سیاست و دیانت باید در جهت رشد و تعالی و کرامت و اندیشه انسان گام بردارند، در غیر این صورت یا تفسیر از دین نادرست بوده یا تفسیر از سیاست.
در ادامه، عضو مجمع روحانیون مبارز کاشان، در رابطه با اهمیت موضوع آبرو و کرامت یک انسان، روایتی را از کتاب «اصول کافی» نقل کرد. کتابی که به گفته وی، بعد از قرآن، یکی از ۴ منبع مهم شیعه محسوب می شود که حتی بر نهج البلاغه هم تقدم زمانی دارد.
اول بر آمریکای درونی خودمان مرگ بفرستیم!
به گفته آیت الله عرب: «مرحوم کلینی در اصول کافی حدیثی را از امام صادق (ع) نقل کرده است. رئیس مذهب ما می فرماید: «هرکس علیه یک مؤمنی حرف و حدیثی نقل کند و قصدش این باشد که او را نزد مردم زشت جلوه دهد و از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خودش خارج می کند و به سوی ولایت شیطان می فرستد؛ شیطان هم او را نمی پذیرد!» حدیث مهمی است. هرکس علیه مؤمنی، نه به منظور نقد سازنده و رفع عیب و به نیت دلسوزی، بلکه به قصد تخریب، حرفی نقل کند، دیگر کارش را برای شیطان انجام داده است و دیگر نیروی تازه نفسی برای شیطان نخواهد بود و به قولی برای شیطان هم نیروی سوخته محسوب خواهد شد!»
وی افزود: متأسفانه باید گفت که هر چه به عمر انقلاب و نظام ما افزوده می شود، در این زمینه، افت اخلاقی بیشتری پیدا می کنیم. در روز قدس، علیه رئیس جمهور منتخب ملت شعار می دهند و می گویند آخوند آمریکایی! فردی که به واسطه حضور در مجلس خبرگان، اجتهادش توسط شورای نگهبان تأیید شده است، و در انتخابات ریاست جمهوری هم ۲۴ میلیون رأی آورده؛ بجز آن یکی دو میلیونی که پشت در ماندند و نتوانستند رأی بدهند!؛ و خود آقایان هم می دانند که اگر آن حدود ۱۵، ۱۶ میلیونی هم که کلاً رأی ندادند، اگر قصد رأی دادن داشتند، به رقیب آقای روحانی رأی نمی دادند و بیشترشان به آقای روحانی رأی می دادند؛ پس می توان نتیجه گرفت که ایشان در میان این مردم، حداقل ۳۰ میلیون رأی دارد؛ آیا او یک آمریکایی است!؟ یعنی نظام و مردم کسی را انتخاب کرده اند که آمریکایی است!؟ این جای تأسف نیست!؟ پس بگویید شما با منتخب ملت مشکل ندارید، بلکه با خود ملت مشکل دارید! شما باید مشکلتان را با ملت حل کنید! همه ما باید سعی کنیم اول بر آمریکای درونی خودمان، یعنی نفس استکبار طلب و نظام سلطه درونی خودمان مرگ بفرستیم! مدار سیاست همه ما باید بر اساس اخلاق باشد و این حرکت توهین آمیز در روز قدس، به هیچ وجه قابل قبول نیست و قطعا در تضاد با اصل انقلاب اسلامی و ولایت فقیه (با هر برداشتی) است».