هفته نامه گونش – مجلس دهم که هفتم خرداد ماه شروع بکار مى کند ۲۹۰ نماینده خواهد داشت. در مرحله اول از ۲۰۷ حوزه انتخابیه ۲۲۰ نماینده با کسب بیش از ۲۵ درصد کل آراء ماخوذه، همان دوره اول به مجلس دهم راه یافته اند و در مرحله دوم که دهم اردیبهشت در ۲۱ استان و ۵۵ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد، ۱۳۶ داوطلب براى ۶۸ کرسى مجلس شوراى اسلامى با هم رقابت خواهند کرد و دو نماینده نیز در انتخابات میاندوره اى یعنى همزمان با انتخابات رییس جمهورى در خرداد ۹۶ مشخص خواهند شد.
در اذهان سیاسى جامعه،مردم اصولگرایان را معمولا با گرایش فکرى احمدى نژادى ها مى شناسند و اصلاح طلبان را با سید محمد خاتمى که هر کدام ۸ سال رییس جمهور ایران بودند. اکثریت مجلس نهم اصولگرا بود اما در مرحله اول حدود۵۳ درصد نمایندگان فعلى مجلس تغییر یافتند و انتخابات هفتم اسفند اکثریت را براى مجلس دهم تغییر داد. از ۲۲۰ نماینده راه یافته در مرحله اول ۱۰۱ نفر گفته اند اصولگرا هستند و ۸۳ نفر هم خود را اصلاح طلب مى دانند و ۳۶ نفر هم یا خود را مستقل خطاب کرده اند و یا اعتدال گرا. اگر در این تقسیم بندى هاى حزبى و لیستى، مستقل ها و اعتدالگرا ها را هم نزدیک به اصلاح طلبان فرض کنیم تعداد اصلاح طلبان به ۱۱۹ نفر مى رسد که براى کسب حد نصاب اکثریت مجلس، حداقل باید در دور دوم نصف منتخبین از این گرایش فکرى انتخاب شوند و الا باز هم در مجلس دهم اصولگراها غالب خواهند بود و سمت و سوى اداره کشور با این گرایش فکرى پیش خواهد رفت. در تحلیل مولفه هاى اثر گذار بر مرحله اول انتخابات مجلس دهم مى توان چنین استدلال کرد که در انتخابات مرحله اول، گرایش مردم به «لیست» بیشتر شد. یعنى اکثر مردم بدون توجه به اینکه چه کسانى با چه عملکرد و توانمندى در لیست حضور دارند به نفرات معرفى شده لیست ها راى دادند و در این میان تنها دو لیست اصلاح طلبان( لیست امید) و اصوالگرایان موفق به کسب آرا شدند و بقیه لیست ها و ائتلاف ها نتوانستند خودى نشان دهند. این نوع راى دادن که در دنیا هم مرسوم است نشان از ارتقاى بینش سیاسى مردم داشت و این رشد بینش براى آینده کشور و تبدیل انتخابات ها به انتخابات حزبى بسیار امیدوار کننده است. مى تواناستدلال کرد که مردم در این انتخابات به » تغییر« گرایش داشتند و بر این اساس اصولگرایان در تهران سى بر هیچ باختند و کل سى نفر منتخب شده تهران را اصلاح طلبان تشکیل مى دهند. به نظر مى رسد در دور دوم هم این گرایش به «تغییر» برجسته شود و کفه تعداد راه یافتگان اصلاح طلب سنگین تر از اصولگراها باشد که این فرض با حضور حداکثرى مردم به یقین تبدیل مى شود. یعنى هر چقدر مشارکت قاطبه مردم در پاى صندوق هاى راى بیشتر شود، شانس پیروزى اصلاح طلبان هم بیشتر است.
در مرحله اول، «رسانه» ها نقش اصلى این «تغییر» را بازى کردند. به نظر مى رسد در این میان شبکه هاى مجازى سهم بیشترى از قاطبه رسانه ها را داشتند و شبکه مجازى تلگرام با بیش از ۲۲ میلیون مشترک هم بیشترین نقش اطلاع رسانى فضاهاى مجازى را به خود اختصاص داد. در حقیقت فضاى مجازى نقش گسترش اطلاع رسانى و تکثیر اخبار و مطبوعات هم نقش تثبیت کننده را داشتند. البته مى توان گفت؛ صدا و سیما با تمرکز غیر مستقیم بر روى لیست امید و « انگلیسى» خواندن این نوع از لیست ها در قالب اخبار و گزارش هاى مختلف با پوشش هاى غیر مستقیم، تاثیر منفى بر پیروزى اصولگرایان داشت. یعنى تخریب بیشتر، موجب گرایش مردم به سمت دشمن فرضى القایى شد. چرا که صدا و سیما با توجه به امکانات و پتانسیل هایش، متاسفانه تا کنون نتوانسته رسانه عادل و بى طرفى در عرصه انتخابات بوده و فرصت برابرى براى معرفى و شناساندن کاندیداهاى مجلس و ارائه برنامه هایشان ایجاد نماید.
از طرفى بعد از روى کار آمدن دولت روحانى و مباحث مطرح شده از سوى نمایندگان مخالف دولت که در اردوگاه اصولگرایان تعریف مى شوند با ادبیاتى دولت را مورد انتقاد قرار دادند که بخش زیادى از مردم را به خود حساس و حتى بدبین کردند. مباحثى مثل ریختن «سیمان» روى دکتر صالحى رییس سازمان انرژى اتمى و دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جریان طرح «برجام» در مجلس را مى توان مصداقى از این ادبیات رادیکال دانست. به کار بردن این نوع از ادبیات جزم اندیشى و افراطى موجب شد کمپین رسانه اى نه به تندروها در شبکه هاى مجازى راه بیفتد. همین روند ادامه یافت و مخالفین به هر بهانه اى علیه تند روها در فضاى مجازى مطالبى منتشر و دیدگاههاى خود را بیان کردند تا اینکه انتخابات هفتم اسفند از راه رسید و پیام سید محمد خاتمى در فضاى مجازى منتشر شد. وى در این پیام از مردم خواست به «لیست» واحد راى بدهند و حتى با تاکید بیشتر با عبارت« تکرار مى کنم» از مردم خواست به هر دو لیست( مجلس و خبرگان) که با عنوان لیست واحد «امید» منتشر شده، راى بدهند. طبق بررسى هاى انجام گرفته این پیام بیش از ۶۰۰ هزار بار در کانال تلگرام ایشان رویت شده و با احتساب مشاهدات سایر کانال ها نزدیک به یک و نیم میلیون بار شاید هم بیشتر در شبکه هاى مجازى تلگرام نمایش داشته است. سایت هاى نمایش ویدئو(یوتیوب و آپارات) هم بالغ بر صد هزار بازدید به خودش دیده است. این صرفا کانال هاى رسمى و قابل استناد است که به احتمال زیاد آمار غیر رسمى بیشتر از این مشاهدات باشد. این را فارغ از بحث هاى مرتبط و تکرار هدفمند کلمه« تکرار مى کنم» توسط برخى کاربران باید دانست. گفته مى شود تکرار خاتمى با تکرار درخواست توسط هواداران اصلاحات و تبلیغ همین دیالوگ با ترفندهاى مختلف همراه بوده است. از این رو بسیارى از تحلیل گران و کارشناسان و بویژه اصلاح طلبان معتقد هستند که پیام خاتمى موجب حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفند و پیروزى قاطع اصلاح طلبان بویژه در تهران شده است.
با این روند مى توان پیش بینى کرد که در دور دوم نیز رسانه ها نقش اصلى را همدوش مردم بازى کنند و همچنان، فضاى مجازى تاثیر خود را خواهد گذاشت و کفه سنگین ترازو به نفع اصلاح طلبان خواهد بود.در خصوص انتخابات تبریز، آذرشهر و اسکو به نظر مى رسد با حفظ شرایط موجود و در صورت عدم تغییر در جو عمومى حاکم بر جامعه ایران، مثل دوره اول، پیروزى لیست پنجاه پنجاه خواهد بود یعنى همچنان که در دور اول یک نفر از لیست اصولگرایان و یک نفر از لیست اصلاح طلبان به مجلس راه یافتند در دور دوم هم از هشت نفر باقیمانده، دو نفر از لیست اصلاح طلبان و دو نفر هم از لیست اصولگرایان به مجلس راه پیدا کنند اما اگر فضاى کشور انتخاباتى تر شود و در نتیجه حضور مردم و راى هاى خاموش که سالها راى نداده اند در پاى صندوق هاى راى پررنگ تر شود، نفرات اصولگرایان توفیقى در این مرحله نخواهند داشت و هر چهار کاندیداى باقیمانده از لیست اصلاح طلب و شاید با کمى تغییر با یک کاندیداى مستقل از حوزه تبریز به مجلس راه خواهند یافت.نهایت اینکه بدون شک حضور گسترده مردم در انتخابات نشان از بلوغ سیاسى مردم و استحکام هر چه بیشتر درخت تنومند و پرقدرت انقلاب اسلامى ایران است.