گزارش نهایی تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد سوخت آماده قرائت در صحن مجلس است. تحقیقات در این پرونده با حواشی بسیاری همراه شد و واکنشهای متفاوتی را به همراه داشت.
ایران آنلاین / امروز یک سوی ماجرا مهدی دواتگری رئیس کمیته تحقیق و تفحص از ستاد سوخت قرار دارد که دست به افشاگری زده است و میگوید بهزودی این پرونده در صحن علنی قرائت خواهد شد و گزارشی که حاصل سه سال کار کمیته تحقیق و تفحص است و به گفته دواتگری این پرونده از پیچیدگیهای بسیاری برخوردار است و نمیشود به راحتی در مورد آن حرف زد.
پروندهای که سردار رویانیان را راهی زندان کرد، هرچند اکنون با قرار وثیقه آزاد است و امروز بسیار گلهمند است که چرا خدماتی همچون ایجاد پلیس ۱۱۰ وکسب رتبه اول دستگاههای دولتی را برای طراحی کارت سوخت یا کاهش ۱۰ میلیارد دلاری هزینه خرید بنزین و … دیده نمیشود، در حالی که او بعد از آزادی از بازداشت لباس بر تن کرده و رئیس بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح شده است.
بههرحال ماجرای پرونده ستاد سوخت مربوط به پرونده تحقیق و تفحص از نحوه هزینهکرد اعتبارات با موضوع تبصره ۱۳ قوانین بودجه سالهای ۸۵ و ۸۶ کل کشور و همچنین عملکرد ستاد مدیریت حملونقل سوخت کشور بین سالهای ۸۵ تا ۹۱ که متعاقب تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ از سال ۸۷ در قالب قانون مدیریت سوخت کشور است.
در همین راستا روزنامه قانون با مهدی دواتگری نماینده مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص مجلس از ستاد سوخت و همچنین محمد رویانیان یکی از متهمان این پرونده گفتوگو کرده و به تشریح جزئیات این پرونده پرداخته است.
– جناب دواتگری، شما در بیان جزئیات پرونده سوخت بارها به شرکتهای صوری اشاره کردهاید، اما سوالی که اینجا پیش میآید نقش و فعالیت شرکتهای صوری است، منظور از این شرکتها چیست و چگونه فعالیت کردهاند؟
این پرونده جزو پروندههای پیچیده کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس است که در بحث شرکتهای صوری باید در دو بخش مجزا از هم، تخلفات بررسی شود. داستان از این قرار است، زمانی که بودجه سال ۸۵ و ۸۶ تصویب شد مطابق تبصره ۱۳ آن برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و اسقاط خودروهای از رده خارج شکل گرفت و برحسب تصمیم هیات وزیران وقت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تشکیل شد که در ابتدا این ستاد در وزارت کشور قرار گرفت، اما در ادامه به عنوان یک نهاد عمومی زیرنظر نهاد ریاست جمهوری اداره شد.
بنا بر تبصره ۱۳ آن دولت مکلف شد برای نوسازی ناوگان شهری اقدامات لازم را انجام دهد.اما برای اجرای آن باید طبق قانون مزایده و مناقصه برگزار میشد که متاسفانه با ترک تشریفات و با دستور و امضای وزیر کشور وقت، ۱۰۵ میلیارد ریال در اختیار یک شخص که هیچ گونه تجربه درساخت و تولید ماشینهای حمل و نقل شهری واتوبوسها نداشته، قرار میگیرد.
– طی چه قراردادی این پول در اختیار این فرد قرار گرفته است؟
«ک-ی-س» بدون مناقصه و بدون داشتن قرارداد، ۱۰۵ میلیارد را دریافت میکند. البته بعد از اینکه دیوان محاسبات به موضوع حساس میشود، یک قرارداد صوری تنظیم میشود. چون قرارداد باید در قالب یک شرکت میبود، یک شرکت با نام «پرسام سپاهان احیا» را ثبت میکنند. بنابراین اول پول پرداخت میشود، بعد قرارداد امضا و در آخر شرکت ثبت میشود، یعنی یک فرد بدون داشتن تخصص و تجربه در زمینه ساخت و تولید خودروهای حمل و نقل شهری ۱۰۵ میلیارد ریال دریافت کرده است.
– این فرد با این ۱۰۵ میلیارد ریال چه کاری انجام داده است؟
«ک-ی-س» با گذشت ۹ سال، ریالی از این مبلغ را به خزانه باز نگردانده است و با این مبلغ در شهرک غرب تهران برجسازی کرده است.
– یعنی وزیر کشور وقت کامل در جریان این داستان بودند؟
بله، با دستور ایشان این مبلغ واگذار شده و اسناد آن موجود است. وزیر وقت به سیدمهدی هاشمی که آن زمان رئیس تبصره ۱۳ بود دستور برای پرداخت ۱۰۵ میلیارد را داده و چک را آقای هاشمی امضا کرده است.
– اطلاع دارید درحال حاضر پرونده در چه مرحلهای قرار دارد؟
تا جایی که اطلاع دارم این پرونده هنوز به حکم نهایی نرسیده و اکنون این پرونده در دادسرای کارکنان دولت مطرح است.
– «ک-ی-س» مورد پیگرد قضایی قرار گرفته است؟
اتفاقاً در بحث تبصره ۱۳، قبل از نمایندگی، بازپرس این پرونده خودم بودم و برای این فرد قرار مجرمیت صادر کردم. اما وقتی نماینده مجلس شدم از پرونده جدا شدم و در جریان دقیق آن نیستم. در حال حاضر گویا «ک-ی-س» با تودیع وثیقه ۲۱ میلیارد تومانی آزاد است.
– برگردیم به بخش دوم پرونده سوخت که احتمالا سنگینتر از بخش اول هم خواهد بود! تخلفات مربوط به دوران مدیریت رویانیان است!
پرونده آقای رویانیان هم شامل چند بخش مختلف است. بخش اول مربوط به کمکهای دولتی است که به میزان ۴۸ میلیارد تومان توسط دولت در اختیار ستاد سوخت قرار گرفته که تا این ستاد در خصوص خرید خودروهای فرسوده پرداخت کند. این مبلغ عمدتاً به افراد حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. برای نمونه برای بعضی از سفرهای خارجی افراد و مقامات، بعضی مساجد و امامزادهها، پرداخت پاداشها و سکهها از این بودجه استفاده شده است. همچنین ۳۳ میلیارد ریال در اختیار شرکت تعاونی خدمات بازرگانی، ۱۷ میلیارد ریال در اختیار اتحادیه سراسری تاکسیرانی، ۵۰۰ میلیون تومان برای یک هیات کشتی در یکی از شهرهای استان مازندران پرداخت شده، پرداخت ۳ میلیارد ریال به رئیس فدراسیون بخش فوتبال، پرداخت ۶۶۰ میلیون ریال به حساب رئیس فدراسیون وقت کشتی، پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال به حساب وقت نهاد ریاست جمهوری و ۷ میلیارد ریال به حساب باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران در کنار بسیاری دیگر واریز شده است.
– پرونده رویانیان شامل چه تخلفات دیگری است؟
بخش بعدی تخلفات ستاد سوخت مربوط بحث اسقاط خودروها است، که در این بخش دو اتفاق افتاده است؛ اول خودروها بدون نظر کارشناسی اسقاط شدهاند، یعنی این ستاد قرار بود خودروهای اسقاطی را تحویل گرفته و در قبال هر دستگاه خودروی اسقاطی بین ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان به حساب ستاد سوخت واریز کند، اما این مراکز اسقاط خودرو شروع به فروش خودروهای اسقاط شده به کارخانجات ذوبآهن کردند. مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان باید به ازای خودروهای اسقاطی و براساس نظرهای کارشناسی به حساب خزانه واریز میکردند و در ازای آن تنها ۱۵ درصد حقالزحمه برداشت میکردند، اما مراکز اسقاط خودرو بدون نظر کارشناسی خودروهای اسقاطی را تحویل گرفته و بدون نظر کارشناسی وجوه را دریافت میکردند، یعنی از یک طرف از دولت یارانه میگرفتند و از طرف دیگر هیچ پولی را به حساب خزانه واریز نکردند. دومین تخلف صورت گرفته در این بخش مربوط به گواهیهای اسقاط خودرو است. افراد با تحویل خودروی فرسوده خود به جای دریافت پول (بین ۷۵۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان)، گواهی اسقاط دریافت میکردند. حدود یک میلیون و ۳۱۱ هزار گواهی اسقاط توسط ۱۲۵ مرکز اسقاط صادر شده است. یعنی این اقدام به صدور گواهیهای اسقاط خودرو برخلاف قانون و به جای پرداخت یارانه، گواهی اسقاط خودرو داده میشد و در ازای هر سه گواهی اسقاط خودرو شخص میتوانست یک خودرو از خارج از کشور بدون پرداخت تعرفههای گمرکی وارد کند.
– تعرفه گمرکی با ارزش این گواهیهای اسقاط برابری میکرد؟
متاسفانه خیر، این دو از لحاظ مالی با هم برابر نیستند.
– بعضی شنیدهها حاکی است این گواهیها برای ورود مازراتی و ماشینهای لوکس و حتی توسط افرادی چون بابک زنجانی انجام گرفته است. برای ورود چه نوع ماشینها و توسط چه کسانی این کار انجام شده است؟
موضوع تحقیق و تفحص از ستاد سوخت صرفاً منحصر به این ستاد و عملکرد آن بود. بنابراین ما در موضوع افراد و ماشینها وارد نشدهایم.
– رویانیان زمانی را دربازداشت بود و در نهایت گفته شده با قرار وثیقه آزاد شده است، این خبر صحت دارد؟
رویانیان با تودیع وثیقه آزاد است اما از میزان وثیقه اطلاع دقیقی ندارم. آنچه که در رسانهها شنیده شده اما از سوی منابع قضایی تایید نشده است، حدود ۱۰ میلیارد تومان بود که اگر این خبر صحت داشته به هیچ وجه با حجم پرونده تناسب ندارد.
– طرف مقابلی که پولها به آنها پرداخت شده هم جزو متهمان هستند؟
ما در جریان تحقیق و تفحص کلیه مدارک و مستندات را جمعآوری کردهایم. این گزارش را به طور کامل به دستگاه قضا ارسال میکنیم و دستگاه قضا به کلیه اتهامات رسیدگی خواهد کرد.
– صحبتهای شما واکنشهای متعددی را در پی داشته. آقای پورمحمدی وزیر دادگستری، به مطالب واکنش نشان داده و جوابیه دادهاند و رویانیان در واکنش به صحبتهای شما، درخواست مناظره کرده. آیا شما این درخواست مناظره را میپذیرید؟
دو طرف مناظره با ید هم کف و همسطح باشند. بنده یک نماینده مجلس و قاضی هستم و آقای رویانیان یک متهم. من نمیتوانم سطح خود را در سطح یک متهم کاهش دهم. اما چنانچه آقای پورمحمدی وزیر دادگستری تمایل به مناظره داشته باشند حاضرم با ایشان در مقابل اصحاب رسانه مناظره کنم تا مردم قضاوت کنند. البته بعد از تعطیلات مجلس، گزارش تحقیق و تفحص قرائت خواهد شد. احتمالا رویانیان را دعوت کنیم در حضور اصحاب رسانه سوالات ما را پاسخ دهد. ایشان متهم هستند و فقط باید سوالها را پاسخ بدهند.
– سه سال از آغاز به کار تحقیق و تفحص در پرونده سوخت میگذرد؛ چرا هنوز به نتیجه نرسیده است؟
گستردگی موضوع یکی از مهمترین عوامل در تاخیر در رسیدگی به این پرونده بوده است. ما با ۱۶ وزارتخانه و دستگاه دولتی درگیر بودهایم. پیچیدگی و تعدد دستگاههای اجرایی میروند رسیدگی را با کندی مواجه کرده است.
– بنابراین بهزودی گزارش قرائت و به دستگاه قضا ارسال خواهد شد؟
دقیقا همینطور است و مطمئنا قبل از پایان این دوره مجلس این گزارش در مجلس قرائت و تعیین تکلیف خواهد شد.
سردار رویانیان: این بخششها برای فرهنگسازی در حوزه حمل و نقل بود
محمد رویانیان نیز در گفتوگو با «قانون» پاسخگوی اتهامات خود در پرونده تحقیق و تفحص از پرونده ستاد سوخت بود و تاکید داشت طبق وظایف، مصوبات دولت و مجلس و اختیارات قانونی خود عمل کرده و هرچه انجام شده طبق قانون ستاد سوخت بوده است.
– جناب رویانیان، ۴۸ میلیارد تومان کمک دولتی را چرا صرف اعمال گوناگونی چون سفرهای خارجی افراد، کمک به مساجد و باشگاه های ورزشی و … کردهاید؟ ستاد سوخت چرا باید به مراکز فرهنگی و ورزشی کمک کند؟
در وهله اول باید بگویم که ستاد هیچگونه ردیف و بودجه دولتی نداشت و تنها بودجه حوزه حملونقل به دستگاههای اجرایی آن یعنی وزارت راه و وزارت صنعت و سازمانهای ذیربط و مستقیم واریز میشد و ستاد سوخت اعتبار دولتی نداشت. مبلغ مورد نظر، از منابع غیر دولتی بر اساس مصوبه اصلاحیه مجلس و دولت از طریق مراکز اسقاط خودرو بابت هر خودرو ۵۵ هزار تومان وارد ستاد میشد؛ برای هزینههایی که ستاد داشت. در قانون هم تاکید شده این اعتبارات از مراکز غیر دولتی اخذ و به اشخاص غیر دولتی پرداخت شود. این بخششها، عمدتا در راستای کمک به حوزههای حمل و نقل، امور فرهنگی تبلیغی و فرهنگسازی بود یا به عنوان وظیفه ستاد سوخت از مقالهها و پروژهها و طرحهای برتر در حوزه حمل و نقل حمایت مالی میکرد. بخشی هم به اتحادیه و تعاونیها در حوزه حمل و نقل براساس قراردادهای ثبت شده واریز شده است. مبلغ کمی هم در حوزه ورزش به صورت استقراضی داده شده که اکثرا بازپرداخت شدهاند.
– شما معتقدید خودروهای اسقاطی کارشناسی میشدهاند، اما در پرونده ستاد سوخت کاملا برعکس این موضوع قید شده است. دفاع شما در مورد این اتهام چیست؟
تعریف ما با تعریف نمایندگان در رابطه با کلمه کارشناس گویا متفاوت است. طبق قانون ارزش لاشه خودرو هر شش ماه یکبار توسط کارشناسان قیمتگذاری میشد. تاکید میکنم که هر ماشینی که در کشور اسقاط شد با حضور کارشناس فنی راهنمایی و رانندگی و پلیس انجام شده است. این کارشناسان یا کاردان فنی پلیس یا کارشناس ارشد پلیس بودند. مراحل کار هم اینگونه بود که:
۱- مالک خود رو با خودرو و اسناد معتبر به مراکز اسقاط خودرو مراجعه میکرد.
۲- مرکز اسقاط موظف به ثبت مشخصات خودرو در سیستم بودند.
۳- با حضور مدیر و کارشناس و مالک خودرو اسقاط انجام میشد.
۴- فک پلاک و امحای شماره شاسی و موتور، تخریب سقف و بدنه و سوراخ کردن موتور با صورتجلسه پلیس انجام میشد.
۵- قیمت لاشه هم به قیمت آهن قراضه مشخص میشد.
– چرا ریالی از پول اسقاط خودروها به خزانه دولت واریز نشده است؟
ما طبق قانون عمل کردهایم. در بند ۱۵ آن آییننامه مصوبه دولت تحت عنوان آییننامه خارج از رده کردن خودروهای فرسوده که تصویب و ابلاغ شد، آورده شده که قیمت لاشه خودرو باید به حساب ستاد سوخت برای هزینههای جاری ستاد سوخت واریز شود. البته شهریور ۸۹ یک مصوبهای آمد مبنی بر اینکه برای هر لاشه خودرو ۱۵ هزار تومان به کارشناس پلیس، ۵ هزار تومان بابت پاداش به بانک عامل، ۵۵ هزار تومان به ستاد پرداخت شود. بقیه لاشه در اختیار مرکز اسقاط قرار گیرد. مجلس مخالفت کرد و در نهایت در مصوبه اصلاحی بین دولت و مجلس در بهمن ۸۹ تصویب و ابلاغ شد هزینه جاری ستاد از طریق خودروهایی که در مراکز غیر دولتی اسقاط میشوند دریافت شود. من تا قبل از آن یک ریال از مراکز اسقاط بابت لاشه خودروها نگرفتم تا ابلاغ این قانون.
– منظور ازهزینه های جاری چیست؟
حقوق پرسنلی، آب و برق، تدارکات و هزینه تبلیغات و فرهنگسازی و …
– در رابطه با ماجرای گواهی اسقاط خودروها هم توضیح میدهید؟
دولت یک مصوبهای داشت که اگر ماشینهای وارداتی کممصرف باشند با عوارض و مالیات و … میتوانند وارد کشور شوند. اما برای ماشینهای پر مصرف باید ۱ تا ۴ گواهی اسقاط ارائه کنند تااجازه ورود ماشینها صادر شود. این مسأله یعنی اینکه کلیه مالیات و گمرک و هزینه شمارهگذاری و … که حدود ۱۰۰ درصد قیمت خودرو میشد را باید پرداخت میکردند و اگر ماشین جزو پرمصرفها بود مضاف بر سایر هزینههای پرداختی باید خودرو فرسوده هم از رده خارج میشد./ قانون