آرش عسکری: تایید اجتهاد جهت حضور در انتخابات مجلس خبرگان به یکی از سوژههای داغ و البته پرحرف و حدیث این روزهای رسانهها و جریانات سیاسی کشور تبدیل شده است. آزمون اجتهاد شورای نگهبان و حرف و حدیثهای مربوط به لزوم شرکت یا عدم شرکت برخی کاندیداها از جمله آیتا… سیدحسن خمینی نیز یکی از نقاط پرچالش رسانهای چند روز اخیر بود. به هر حال عدهای به هر دلیل تمام تلاش خود را به این امر معطوف داشتهاند که یا تنها معبر حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان را حضور در امتحان اجتهاد شورای نگهبان تعریف نمایند یا با نیتخوانی، عدمحضور سیدحسن خمینی در آزمون را به معنای انصراف وی جا بزنند غافل از آنکه آنها که در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و کمر همت را برای جلوگیری از حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان سفت بستهاند تیرهایشان با اظهارات بزرگان به سنگ میخورد. روز گذشته در میان اخبار و نقلقولهای مختلف انتخاباتی دو خبر مربوط به دو اظهارنظر به شدت خودنمایی کرده و به نوعی اثباتی بود بر رد مدعای کسانی که حضور سیدحسن خمینی در انتخابات را منتفی میدانند. اظهاراتی که یکی را آیتا… یزدی در قامت رئیس مجلس خبرگان ایراد نموده و دیگری را سخنگوی شورای نگهبان، نجاتا… ابراهیمیان.
آیتا… یزدی و تشریح راههای احراز
آیتا… محمد یزدی روز گذشته در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم در خصوص حرف و حدیثهای پیش آمده جهت حضور برخی کاندیداهای مجلس خبرگان گفت: «در روزنامهها، جراید و سایتها اظهار نظرهای مختلفی دیده میشود که صریحا عرض میکنم اعتبار قانونی ندارد.» وی که احراز صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری را تنها به فقهای شورای نگهبان منوط میدانست، افزود: «احراز صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری بهعهده فقهای شورای نگهبان است و این مساله به فقهای شورای نگهبان اختصاص دارد نه ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان.» آیتا… یزدی اما در بخش مهمی از سخنان خود امتحان اجتهاد را تنها راه تشخیص اجتهاد افراد برای شورای نگهبان ندانسته و تصریح کرد: «تشخیص شورای نگهبان اینطور نیست که خیلی در بنبست باشد، یکی از راههای آن امتحان عمومی است که تا به حال ۲ نوبت برگزار شده و برخی اسم نوشتهاند و نیامدند و تعدادی در یک درجهای قبول شدند و تعدادی رد شدند. یکی از راههای دیگر احراز صلاحیت این است که فقهای شورای نگهبان شناخت از وی پیدا کنند که راههای آن مثل گفتوگو با شخص، شرکت در درس وی و شناخت قدرت استدلال وی است. ممکن است نوشته وی را دیده باشند و در مسالهای با وی گفتوگو کرده باشند و سپس در جلسه شورای نگهبان حاضر شود و برای دیگر اعضا استدلال کرده و نمونههایی ذکر کنند.» وی در خصوص راههای دیگرتشخیص اجتهاد نیز اضافه کرد: «یک راه دیگری وجود دارد که این فرد از رهبری حکمی داشته باشد که با استناد به آن حکم به مسئولیت، اجتهاد وی شناخته شود.»
ادله بیاورند شورای نگهبان ترتیب اثر میدهد
از سوی دیگر روز گذشته نجاتا… ابراهیمیان نیز در قالب سخنگوی شورای نگهبان خط بطلانی بر ادعای برخی مبنی بر عدم وجود راهکار دیگری برای تایید اجتهاد کسانی که قبلا عضو خبرگان نبوده و در امتحان نیز شرکت نکردهاند کشید. وی با اشاره به اینکه ممکن است فقهای شورای نگهبان برای اطمینان از درجه اجتهاد داوطلبی نظر علما و مراجع تقلید را جویا شوند، گفت: «این برعهده خود فقهای شورای نگهبان است که صلاحیت را احراز بکنند یا نه. ممکن است خود عالم، داوطلب را بشناسد، ممکن است داوطلب جزء شاگردان فقهای شورای نگهبان بوده یا جزء همدرسان قدیم آنان باشد. یا ممکن است به گواهی و شهادت علمای مسلم و مراجع تقلید این اطمینان برای فقهای شورای نگهبان حاصل شود که فردی به درجه اجتهاد رسیده است. اما در هر صورت ملاک اطمینانی است که باید برای فقهای شورای نگهبان ایجاد شود.» ابراهیمیان در پاسخ به اینکه تکلیف کسانی که تدریس میکنند و کلاسهایشان برپاست چیست، تصریح کرد: «این دسته از عزیزان باید سوابق خود را مدلل کنند و به فقهای شورای نگهبان ارائه دهند. فقهای شورای نگهبان هم اگر آن فرد درس و بحثی داشته است آن را مورد ارزیابی قرار میدهند و اگر برایشان اطمینان حاصل شد به آن ترتیب اثر میدهند.» این در حالی است که برخی رسانههای خاص با جو سازیهای رسانهای سعی در القای این موضوع داشتند که تایید صلاحیت افرادی مانند یادگار امام راحل برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان تنها منوط به شرکت ایشان در آزمون بوده و به همین دلیل عدم شرکت به معنای انصراف تلقی میشود. حال و با توجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان وهمچنین رئیس مجلس خبرگان باید دید این افراد چه توجیهی برای جوسازیهای اخیر خود پیدا خواهند کرد.