عشرت شایق، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس هفتم در گفتگو با فارس گفت: انقلاب اسلامی منشاء تحولاتی عمیق در حوزه زنان ایرانی بود و زمینه را برای فعالیت زنان در بخشهای مختلف مهیا کرد تا این قشر بتواند نقش مؤثر و تعیین کنندهای در اداره جامعه و شکلگیری نهادهای قانونگذاری و اجرایی کشور داشته باشد.
وی ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی، چهره تازهای از زن ایرانی به دنیا معرفی شد که مشخصه بارز آن دینداری، آگاهی و مسئولیتپذیری بود و همین نگاه مسئولانه، اصلی ترین پشتوانه برای تداوم حضور جدی و فعال زنان در عرصههای مختلف کشور محسوب میشود.
این کارشناس امور زنان تصریح کرد: با نزدیک شدن به زمان ثبت نام و برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، احزاب و گروهها و البته برخی از کاندیداهای احتمالی اقدام به فعالیتهای زود هنگام تبلیغات انتخاباتی و طرح شعارهای خود نمودهاند.
شایق گفت: یکی از شعارهایی که بعضی از افراد و گروهها در روزهای گذشته اقدام به طرح آن کردهاند، ضرورت حضور پررنگتر زنان در ترکیب مجلس دهم و حتی بیان درصد نمایندگان زن در خانه ملت است. اما باید توجه داشت که این موضوع مانند خیلی از موضوعات حوزه زنان، بیشتر در ایام انتخابات مطرح و با فروکش کردن تب انتخابات، به بوته فراموشی سپرده میشود! این نحو رفتار، ظلم مضاعفی است که در حق زنان جامعه صورت میگیرد چرا که بهشدت شائبه سوء استفاده از این موضوع برای جمع کردن آرای زنان به مشام میرسد.
وی تصریح کرد: انتخابات به انتخابات، آن هم از نوع مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا که پیش میآید، بعضی ها یاد نیمی از افراد جامعه می افتند و موضوع سهم زنان در مدیریت سیاسی کشور را نقل محافل سیاسی و رسانهای خود می کنند! این روزها که کشورمان در آستانه رویداد مهمی همچون برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، باز هم زمزمههایی از این دست شنیده میشود آن هم عمدتاً از سوی کسانی که عقیده قلبی به شایستگی زنان و حضور آنان در جایگاههای حساس قانونگذاری و اجرایی کشور نداشته و کارنامه قابل قبولی در زمینه بکارگیری زنان مدیر و توانمند در پستهای حساس کشور ندارند.
این کارشناس امور زنان گفت: نگاهی به عملکرد دولتهای مختلف به خوبی نشان میدهد که تمام شعارها، سخنرانیها، میتینگهای انتخاباتی و وعدههای داده شده در مورد استفاده از توان مدیریتی و علمی زنان در سطوح مدیریتی کشور بعد از برگزاری انتخابات، خیلی زود فراموش شده و ادامه شعارها به انتخابات بعدی واگذار شده است!
شایق افزود: با توجه به شرایط اعلام شده برای داوطلبان ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس خبرگان، میتوان گفت؛ زنان جامعه تنها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا امکان اعلام کاندیداتوری دارند تا خود را در معرض قضاوت و انتخاب مردم قرار دهند که البته از این فرصت نیز آنطور که باید و شاید استفاده نمیشود. در همین دو انتخابات سراسری (مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا) که بحث حضور فعال زنان به میان میآید، هیچ گاه سهمی بیش از یک بیستم، به زنان نرسیده است!
شایق افزود: این روزها برخی ها صحبت از ضرورت سپردن حداقل ۳۰ درصد از کرسیهای مجلس شورای اسلامی به بانوان جامعه را مطرح میسازند و برخی دیگر بخاطر عقب نیفتادن از حریف، این میزان را به چهل و حتی پنجاه درصد نیز می رسانند! و این در حالی است که همین افراد و همفکران و همراهان آنان پس از به قدرت رسیدن، هرگز حاضر به افزایش سهم زنان در مدیریت کلان کشور نبوده اند.
وی گفت: این نوع برخورد، در حقیقت فرار به جلوی افرادی است که بیشترین شعارها را در زمینه ضرورت بکارگیری زنان مطرح کردهاند ولی در عمل چندان پایبند این وعده ها نبودهاند و به همین خاطر، عمل آنان چیزی جز سوء استفاده از رأی زنان در انتخابات و بازی با افکار عمومی نیست. تشکیل میتینگهای «زنانه» در آستانه انتخابات مختلف یکی از راههای جذب رأی زنان بوده اما در عمل، نتیجه همان بوده که در انتخابات قبلی بوده است.
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای اخیر عدهای که عملکرد شایستهای نیز در عرصههای سیاسی و اجتماعی کشور نداشته و به دلایل مختلف از سوی مردم رانده شدهاند اقدام به طرح موضوع سهم ۳۰ درصدی زنان در مجلس آینده کردهاند در حالیکه خیلی از آنان قبلا در مقام نمایندگی مجلس و یا مناصب بالای دولتی حضور داشتهاند اما هیچگونه اقدام عملی برای ارتقای جایگاه زنان انجام ندادهاند.
شایق افزود: هدف این افراد انحراف افکار عمومی از عملکرد گذشته آنان است تا بتوانند مجددا خود را مطرح ساخته تا بتوانند دوباره به جایگاههای مهم دست یابند در حالیکه این عده بهتر است توضیح دهند که در زمان مسئولیت خود، چه اقداماتی برای بهبود جایگاه زنان جامعه و ارتقای آن انجام دادهاند؟!
وی ادامه داد: همچنین باید از افراد پرسید اگر اقبال مردم در انتخابات پیش رو به انتخاب زنان بیش از سی درصد باشد تکلیف چیست؟ آیا بهتر نیست به جای شعارهای غیر قابل اجرا و عمدتا حاشیهای مانند تعیین سهمیه از کرسیهای مجلس شورای اسلامی حسب جنسیت، برنامههایی منطبق بر عقلانیت و ارزشهای واقعی زنان ارائه شود؟ آیا بهتر نیست پاکدستی و امانتداری زنان در زمان تصدی مسئولیتهای مختلف که در عمل نیز به اثبات رسیده مطرح گردد؟
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به این نکته هم ضروری است که هر چند همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی حسب تصریح قانون اساسی و سوگندی که در ابتدای مسئولیت یاد کردهاند نسبت به سرنوشت و احقاق حقوق آحاد ملت از جمله زنان دخیل هستند اما به هر حال تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی بیانگر دیدگاه جامعه نسبت به توانمندی زنان است و کثرت تعداد نمایندگان زن میتواند پیامدهای خوبی برای کشور و مردم داشته باشد.
وی گفت: باید در نظر داشت که در هر انتخابات آزاد و واقعی، مهم ترین و تأثیرگذارترین عنصر بر نتیجه انتخابات رأیدهندگان هستند بنابراین بهتر است شایستگیها، عملکردها و سوابق کاندیداها به صورت صادقانه به مردم ارائه شود تا خود در مورد سرنوشت حال و آینده شان تصمیم بگیرند و به کاندیداهای شایسته فارغ از مرد یا زن بودن، رای دهند بدون اینکه آنان را گرفتار جو کاذب ناشی از افراط و تفریط و حرکتهای مسألهدار نمایم.
شایق ادامه داد: زمانی که به شکل اثباتی، توانمندیها و شایستگیهای زنان را به اثبات رسانیم و حوزه زنان را از این جهت تقویت کنیم، قطعا رایدهندگان نیز تصمیم شایستهای اتخاذ خواهند کرد و در هر صورت، مهم حضور فعال و مشارکت بالای زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در انتخابات است چه به عنوان کاندیدا و چه به عنوان رای دهنده.