تنور انتخابات مجلس دهم کم کم داغ می شود و در چنین فضایی شنیدن نظرات فعالان سیاسی از گروه ها و جناح های مختلف قطعا برای انتخاب درست راهگشا خواهد بود. دکتر اصغر عابد زاده ، عضو شورای شهر تبریز، در گفتگو با تبریز ما معیار انتخاب درست را برای پارلمان محلی و پارلمان ملی ثابت می داند و پیگیری مردمی را مهمترین عنصر موفقیت وکلا ی داند. مشروح گفتگوی ما را با عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز می خوانید:
آقای دکتر شما حضور در دو دوره شورای اسلامی شهر تبریز را تجربه کرده اید. گرچه در هر دو دوره حواشی زیادی دامنگیر پارلمان شهری تبریز بوده است اما می خواهیم در مقام قیاس، این دو دوره را برای ما تحلیل کنید ؟
شورای سوم و چهارم در جهات مختلف مقایسه می شوند و هریک محاسن و معایب مخصوص به خود را دارند. یکی از مهمترین شاخصه های شورای چهارم تعداد بیشتر اعضای آن نسبت به شورای سوم می باشد. همین امر سبب به وجود آمدن مشکلات خاصی در این دوره شده است ،در شورای سوم به دلیل کمتر بودن اعضا، لوایح بسیار راحت تر بررسی می شد. اما در این دوره به سبب وجود سلایق و نظرات بیشتر گاهی در تصویب یا رد لایحه ها به مشکل بر می خوریم در هر صورت من کارنامه دوره سوم شورای شهر تبریز را درخشانتر ارزیابی می کنم البته شورا در حال حاضر با هیئت رئیسه جدید بسیار بهتر از دو سال قبل به فعالیتش ادامه می دهد.
با این حساب مزیت دوره فعلی را کجا می بینید؟
مزیتی که در این دوره می توانم به آن اشاره کنم مدیریت پیشبرد پروژه ها در زمان بحران اقتصادیست. ما در دوره سوم مشکل مالی نداشتیم اما در دوره چهارم با وجود چنین معضلی مدیریت کردن ،کار بسیار مشکلی است خوشبختانه آقای شهردار با توجه به سوابق مدیریتی درخشانشان توانسته اند به خوبی از پس این کار برآین د.ما نمی خواهیم یک شهرداری ورشکسته را با انبوهی از وامها و بدهیها تحویل دهیم. در هر حال امیدواریم شورا و شهرداری در کنار یکدیگر و با هم از پس این معضل برآیند.
البته به نظر می رسد محدودیت های مالی، پیش از همه، دامان کارگران شهرداری را می گیرد. اینطور نیست؟
ببینید اگر بخواهیم شهرداری را با سایر سازمانها مقایسه کنیم خواهیم دید که تعداد کسانی که حقوقشان پرداخت نشده بسیار کمتر از آنهاست. با این حال علیرغم تاکید شهردار و پیگیری های صورت گرفته ، حقوق برخی از کارگران شهرداری تبریز به خصوص پاکبانان در برخی مناطق و سازمان ها با تاخیر پرداخت می شود و باعث آزار واذیت کارگران زحمتکش می گردد. این زجرآور است. شهرداری تبریز در دو سال اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی امورکارگران انجام داده است که تخصیص وام و اقدام برای یکسان سازی دریافتی کارگران از جمله آنها می باشد. اما با توجه به جدیت شهردار تبریز برای تامین رفاه کارگران همچنان شرکت های متخلف باعث اذیت ونارضایتی این عزیزان می شوند. بنده معتقدم شهرداری باید با پیمانکارانی که حقوق کارگران را با تاخیر پرداخت می کنند قطع همکاری نماید. البته قرار براین بود که حقوقها به حساب خود کارگران واریز شود و نه به حساب پیمانکاران، بنابراین از شهرداری میخواهیم از تعویق پرداختیها جلوگیری شود. متاسفانه هنوز هم با پیمانکارانی که مدام کارگران را اذیت می کنند همکاری می شود و این روش پسندیده ای نیست .
نظر جنابعالی در مورد جذب مازاد نیرو توسط شهرداری تبریز چیست و آیا این موضوع حقیقت داردکه این نیروها به سفارش اعضای شورای جذب شده اند؟
ببنید اینکه تعداد کارکنان شهرداری نسبت به چارت بیشتر است غیر قابل انکار است و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه یابد درآمد شهرداری فقط صرف حقوق می شود، اما در مورد قسمت دوم سوال شما باید بگویم که این موضوع حقیقت ندارد. البته نمی گویم تاثیر آن صفر است، اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که این افراد اگر بیکار بمانند تبعات منفی برای جامعه خواهند داشت اما با استخدامشان در شهرداری جلوی بسیاری از این ناهنجاری ها گرفته شده است.
یکی از موضوعاتی که در این دوره از شورا بیش از قبل شاهد آن هستیم، این است که اعضای شورا در جلسات رسمی، همدیگر را به طرز نامناسبی خطاب قرار می دهند و بعضا حتی از همدیگر انتقادات شدید می کنند. شما دلیل این تندی را چه چیزی می دانید؟
من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تبریز از دیگران خواهش می کنم که به جایگاه خود و دیگران احترام گذاشته و اتحاد و همکاریشان را با یکدیگر بیشتر نمایند تا کارهای شهرداری نیز بهتر به جلو برود، من اعتقاد دارم که باید به مجموعه شهرداری به عنوان مجموعه تلاشگر نگاه کرد و مردم را به چشم موکل دید تا حل مشکلات آسان شود. هر کدام از ما که از دیگری انتقاد دارد باید این انتقاد را به صورت شخصی مطرح کند و در صحن علنی این موضوعات را پیش نکشد.
به عنوان عضو شورای شهر، نحوه اداره جلسات را چطور ارزیابی می کنید؟
من آدم جنجال نیستم و اعتقاد دارم مهم تر از تک تک اعضای شورا، کلیت این مجموعه است. اداره جلسه هم با همکاری همه اعضا امکانپذیر است. نباید از رئیس جلسه انتظار بیش از حد داشته باشیم و باید بدانیم وظیفه ما همکاری با ایشان است. آقای دکتر دبیری، انعطاف و سعه صدر بالایی دارند و اگر بخواهند می توانند مشکلات را حل نمایند.
حالا دیگر همه به این نکته پی برده اند که مشکلات جامعه بدون اصلاح زیرساخت های فرهنگی قابل حل نیست. شما به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز، در این رابطه وظیفه دشوارتری بر دوش دارید اما به نظر می آید شورای شهر هنوز نتوانسته نقشی را که برایش تعریف شده به خوبی ایفا کند.
ببینید اینطور هم نیست که شورا تا کنون هیچگونه تدبیری نیندیشیده باشد، ما از نظر معنوی حمایت های بسیاری از موضوعات فرهنگی کرده ایم مثلاً وقتی مردم را تشویق به استقبال از تولیدات داخلی کرده ایم یا مثلاً به تولیدی ها برای گرفتن تسهیلات کمک کرده ایم همه اینها مصداق کار فرهنگی است . الان هم نهایت سعیمان این است که همدلی و همزبانی بین تولیدکنندگان و نیروهای انسانی ایجاد نماییم. اما مهمترین دغدغه ما در شورا جوانان هستند چرا که آنها را نسل آینده و صاحب مملکت می دانیم. سرمایه های اصلی کشور همین جوانان هستند و نباید از انها غافل شد. ایجاد سالنهای ورزشی ، ایجاد مساجد و کمک به مدارس از جمله کارهایی است که در جهت کمک به وضعیت فرهنگی از طرف شورا انجام گرفته است.
نظر شما در مورد هبه هایی که توسط شورای شهر تصویب می شود چیست؟
من به هبه های شهرداری، نه به عنوان هزینه بلکه به عنوان یک درآمد نگاه می کنم چرا که این هبه ها به منظور تشویق، ترغیب و توانمندسازی شهروندان و اشخاص حقوقی فعال در بخشهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و علمی و در راستای کمک به تحقق اهداف عمومی و بهبود امور صرف میشوند و به عنوان ابزار مدیریتی از سوی اعضای شورای شهر و شهردار تبریز اهداء می شود. ما با این هبه ها هم به شهرداری کمک می کنیم هم به شهروندان چرا که به منظور تسهیل در امورات مردم به کار می رود.
بعضاً در شهرداری تبریز شاهد اجرای پروژه هایی هستیم که بیشتر از بودجه مصوب در شورا هزینه می برند نظر جنابعالی در این مورد چیست؟
پروژه های ما چند جور قابلیت اجرایی دارند ،بعضی صد در صد اجرا می شوند و گاهی صفر درصد و گاهی در برخی از موارد به مشکل بر می خورند که این امر سبب ساز انحراف از بودجه می شود . اصل بر اینست که پروژه ها به صورت مناقصه ای باشد و دراین میان سفارشی بودن مناقصه ها غیر قانونیست اما متاسفانه به گوش می رسد که گاهاً اتفاق می افتد.
در مورد خواهر خواندگی های تبریز با برخی از شهرهای خارجی و تعدد این آمار هم می خواهیم نظرتان را بدانیم.
هدف از این خواهرخواندگی یا برادر خواندگی ها ارتباط بیشتر با شهرهایی است که قرابت دینی، زبانی، فرهنگی، جمعیتی با انها داریم. از این طریق می توانیم با انها تبادل اطلاعات نماییم اما باید بگویم که در این مورد تا کنون به هدفمان نرسیده ایم با این حال خواهر خواندگیمان با آنها ضرری ندارد چرا که حداقل می توانیم با این شهرها آشنایی کلی پیدا کنیم. فرهنگ تنها محصور به اسلام نیست و ما می توانیم با سایر فرهنگها نیز آشنایی شویم.
به عنوان آخرین سوال ، انتخابات آتی را چطور پیش بینی می کنید؟
سال ۹۴ طبیعتاً از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که طبق وظیفه شرعیمان باید کسی را انتخاب کنیم که بر دیگران برتری داشته باشد. ما نباید چنین شخصی را به دلایل شخصی کنار گذاشته و به دیگری رای دهیم. ما به عنوان اعضای شورای شهر وظیفه داریم مردم را تشویق به انتخاب شایسته نماییم چرا که دشمن سالهاست در ارزوی تنها ماندن نظام سر می کند و مردم باید طبق معمول این توطئه ها را خنثی نمایند و البته اگر مردم می خواهند امور کشور سامان پیدا کند باید در مقابل رایی که می دهند پیگیر باشند. این موضوعی است که هم در شورای شهر و هم در مجلس می تواند روحیه مسئولیت پذیری را در منتخبان بالا ببرد.