تقسیم بندی میان اصلاح طلبی، اصولگرایی و اعتدالی خیلی دقیق نیست.اصولگرایی یعنی قائل بودن به اصول در روش و یک پایه عقلی دارد. اصلاح طلبی هم شعار خوبی است که در اموری که لازم است، اصلاح صورت بگیرد. اعتدال هم همینطور
رئیس مجلس به سوالات متعددی درباره مصوبات مجلس، دیپلماسی کشور، مشکلات اقتصادی و … پاسخ داد.
به گزارش “انتخاب” علی لاریجانی در نشست خبری امروز خود به مناسبت روز مجلس، در پاسخ به سوالی که به روابط ایران و آمریکا اشاره داشت، گفت: اگر آمریکاییها رفتاری که نشان دهنده دشمنی نسبت به ایران است را عوض کنند، رویکرد ایران تغییر می کند. رهبری ایران هم این را گفته اند. اما رفتار آمریکا همچنان گویای دشمنی آنها با ایران است.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری که به حمایت ایران از جبهه مقاومت اشاره داشت نیز گفت: حمایت از فلسطین یک استراتژی در نظام جمهوری اسلامی ایران است و نه یک موضوع تاکتیکی. از این رو هرگز این حمایتها را متوقف نخواهیم کرد.
مهمترین نکات از سوی لاریجانی به این شرح است:
**روح اقتصاد مقاومتی این است که رونق تولید ایجاد شود. قوانین مصوب مجلس برای تسهیل فضای کسب و کار در همین راستا بوده است. قانون خرج از فضای رکود هم در همین راستا بود. در قوانین بودجه و برنامه شش ساله نیز به این موضوع توجه می شود. مجموعا مصوبات مجلس برای تسهیل در ایجاد اقتصاد مقاومتی، مصوبات خوبی بوده است و اگر دولت هم لایحه ای را ضروری می بیند، ارائه دهد.
** تلاش داریم تا طرح ها و لوایح مهم را تا پایان مجلس نهم به سرانجام برسانیم. مقدار زیادی از بحث نظارت مجلس در روندی انجام می شود که به طور طبیعی در شوراهای متکثر استانی و شوراهای مختلف ملی انجام می شود.
**در طول نزدیک به چهار سال مجلس نهم، حدود ۶۰۰ طرح و لایحه ارائه و حدود ۲۰۰ به قانون تبدیل شد. برخی از طرح ها و لوایح در کمیسیون ها وجود دارد که باید تدبیری کرد تا در این دوره مجلس به پایان برسد.
** بعد از ایام اربعین وارد بررسی لایحه بودجه می شویم. ۱۵ آذر باید بودجه و برنامه به مجلس ارائه شود و درست است که مقدار زیادی از وقت مجلس مصروف این موضوع می شود و امیدواریم این دست از طرح ها برای مجلس نماند چرا که قابل انتقال به مجلس بعد نیست.
**مرحوم مدرس از دریچه ملی به مسائل کشور مینگریست و این برای نمایندگان یک الگوست. مرحوم مدرس با روحیه مستقل و شجاعت امورات مجلس را انجام میداد که نمایندگان مجلس باید به این امر توجه داشته باشند.
**اینکه مجلس در راس امور است چیزی نیست که در شرایط مختلف تغییر کند و این مهم در قانون اساسی آمده است. مجلس در مسئله هستهای با دید ملی به موضوع نگاه کرد و مجلس و نمایندگان شجاعانه عمل کردند.
**مسائلی که مجلس تصویب میکند چیز پنهانی نیست و علی القاعده پس از تصویب در رسانهها منتشر می شود. طرح جرم سیاسی نیز از موضوعات مهمی بوده که در این مجلس به آن توجه شده است. البته چند ماهی است که در نوبت بررسی صحن علنی قرار گرفته است. همانطور که گفتم بهتر است چند ماه آخر مجلس کنونی را مقداری تمدید کنند تا برخی از طرحها در همین مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
**برای حل مشکل وارونگی هوا و حمل و نقل عمومی؛ طرحی تنظیم کردیم به نام «هوای پاک». یکی از نگرانهایی ما معضل آلودگی هوای تهران است. در این طرح کلیت مسئله مورد توجه قرار گرفته و وظایف دستگاهها و سازمانها بیان شده است. امیدوارم پس از بحث هستهای، دست دولت در منابع بازتر شود تا بهتر بتواند به آن بپردازد.
**حرفهای آقای آمانو چیز جدیدی نیست. در مورد بسیاری از کشورها این عبارت را به کار میبرند، چرا که بسیاری از کشورها پروتکل را اجرایی نمیکنند. اینکه او گفته مساله ما سیاه و سفید نیست نیز زیاد مورد توجه ما نیست، چرا که مهم برای ما گزارش شورای حکام است. اینکه همکاری ما با آژانس خاکستری گزارش شود، مسئله تاکتیکی کار است. برخی کشورها ادعایی در مورد فعالیت هستهای ایران کرده بودند که مدارک مهمی هم نداشتند. ما خواستیم که این مسائل بررسی شود تا بهتر بتوان بحث توافق هستهای را جلو برد.
** (در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تعامل دولتهای دهم و یازدهم با مجلس) تعامل ما با دولتها مبنای مشخصی دارد. علاوه براینکه روابط برادرانهای را با قوا مطرح میکنیم اما معتقدیم باید استقلال قوا حفظ شود. در کل روند دولت کار فعلی را از نظر رعایت قانون بهتر میدانیم. مصوبات دولت در بحث آییننامه باید برای تطبیق به مجلس ارسال شود. مصوباتی که این دولت تا کنون فرستاده کمتر مورد اشکال بوده است.
** ( در پاسخ به سوالی در مورد نحوه نظارت مجلس بر برجام) در مورد نظارت مجلس، کمیسیون امنیت ملی این کار را انجام میدهد. هر سه ماه وزیر خارجه گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون خواهد داد و کمیسیون نیز هر شش ماه به صحن مجلس گزارش میدهد. گفتگوی مجلس با شورای عالی امنیت ملی نیز وجود دارد.
**در مورد راهپیمایی اربعین نیز کار مهمی شکل گرفت. سعی ما براین بود که تمام افراد با گذرنامه عبور کنند. خود من هم از مرزها بازدید کردم. البته من هم شنیدم که برخی در یک ساعتی هجوم آورده و موجب بروز مشکلاتی در مرز شدند که در این بین افرادی بدون گذرنامه از مرز عبور کرده و وارد کشور عراق شدند.
**{در پاسخ به سوالی که به گمانه زنی های رسانه ای درباره نزدیکی اصلاح طلبان به وی و احتمال ائتلاف میان آنها} من هم این را در رسانه ها شنیده ام و چیزی بیش از این نبوده است. هنوز مسائل انتخابات، شکل عملیاتی به خودش نگرفته است. برخی تشکل ها به شکل سنتی مشغول فعالیت هایی هستند. ساختار انتخابات در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا احزاب محور. هنوز تشکل ها و جریانات حزبی چندان فعال نشده اند که به دلیل عدم وحدت در میان آنهاو یا به نتیجه نرسیدن سازوکارهاست.
**{درباره نشست چهارجانبه وی با ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری درباره انتخابات مجلس دهم} ما جلسه ای داشتیم و آنچه در رسانه ها عنوان شد، خلاف نبود. جلسه درباره این بود که چطور افراد کارآمد با نگاه ملی در مجلس حضور داشته باشند تا کارآمدی مجلس افزایش یابد. دراین زمینه هم فکری ای داشتیم. اگر به شرایط کشور بنگریم، آنچه که باعث عزت ملت ایران می شود، آن است که ظرفیت های جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف بارور شود. در مسائل منطقه ای و بین المللی ما رشد خوبی داشتیم اما در مسائل اقتصادی نیازمند توجه بیشتر هستیم.
**{درباره لزوم فضای امن قبل از انتخابات} برخی مسائل فقط برای اصلاح طلبان رخ نداد، برای دیگران هم بود. این مساله بدی است و وزارت کشور مسئول شده است که مساله را حل کند.
**تقسیم بندی میان اصلاح طلبی، اصولگرایی و اعتدالی خیلی دقیق نیست.اصولگرایی یعنی قائل بودن به اصول در روش و یک پایه عقلی دارد. اصلاح طلبی هم شعار خوبی است که در اموری که لازم است، اصلاح صورت بگیرد. اعتدال هم همینطور. اینگونه نیست که اگر کسانی این تابلوها را بلند می کنند، دیگران در زمره آن نیستند. این اسامی از اوئل انقلاب تا کنون متغیر بوده اند و آرم های سیاسی از ابتدای انقلاب تا کنون رنگ عوض کرده اند. یک روز مساله راست و چپ بود، یک روز خط سوم و حالا هم مساله اصلاح طلب و اصولگرایی را عنوان می کنند. اگر کسی در یک طایفه باشد معنایش این نیست که به دیگری پایبند نیست. در نظام جمهوری اسلامی داشتن یک نگاه فراگیر مهم است. مسائل نظام در شرایط فعلی معادله یک مجهولی نیست. امروز جمهوری اسلامی به افراد کار بلد نیاز دارد. کسانی که می دانند چه باید بکنند باید در قوه مجریه یا مقننه حضور بیابند.
**به عناوین گروه های سیاسی توجه نکنید، مهم مشی آنها است.
**{در مورد مصادره لاریجانی و ناطق نوری از سوی اصلاح طلب ها} ما که اموال نیستیم که ما را مصادره کنند! افراد با فکرشان معرفی می شوند! آنها نباید این طور فکر کنند.
** روابط ایران و آذربایجان دوستانهای است. من هم شنیده بودم که برخی سایتها شیطنت کرده که مسائل داخلی آذربایجان را به ایران منتسب میکنند.
** {در پاسخ به سوالی در مورد تنش میان روسیه و ترکیه} ما ناراحتیم از اینکه دو کشور همسایه ما به خاطر بی سلیقگی این قدر میان آنها تنش بوجود آمده است. این میزان از تنش به نفع مبارزه با تروریسم نیست و امیدوارم همه کشورهای همسایه با یکدیگر در جهت مبارزه با تررویسم همکاری کنند.
** {در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا عضو جمعیت رهروان بوده و برای پیوستن بزرگان نظام به این حزب رایزنی کرده} اینکه رهروان درحال مذاکره برای تشکیل یک تشکل است را تائید میکنم. این تشکل نیز میتواند ظرفیتی برای کارهای سیاسی در کشور باشد. اینکه ما با چند نفر مذاکره کردیم برای دنبال کردن فکری جدید در کشور است اما این مسئله به معنای پیوستن آن افراد به رهروان نیست. این جمع میخواهد فکری ارائه دهد که ممکن است هر تشکلی آن را پذیرفته و آن را قبول کند.
**{ در مورد اظهار نظر محسن هاشمی مبنی براینکه مجلس در زمان ریاست پدرم در راس امور بود} نیازی نیست در مورد هر اظهارنظری صحبت کنیم. کلیت مجلس این جایگاه را در قانون اساسی دارد و در همه مقاطع نیز اینگونه است که در راس امور قرار دارد.
** اولویت ما همواره کشورهای همسایه بوده و هستند. ما در همه شرایط روابط خود را اینگونه تعریف میکنیم که جزء اولویتهای ما باشند.
{در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت مجلس در مورد اتفاقات و تخلفاتی که توسط دولت گذشته رخ داده} کارهای زیادی از جمله چندین استیضاح و سوال از وزرا صورت گرفت. تعداد زیادی هم تحقیق و تفحص انجام و گزارشهای آن به قوهقضاییه نیز ارسال شد. ما در تاریخ جمهوری اسلامی بحث سوال از رییس جمهور را نداشتیم که در آن دولت انجام شد. تا جایی که ما متوجه برخی مفاسد و کارهای خلاف قانون می شدیم وارد عمل می شدیم اما باید به این نکته توجه کرد که ما آن موقع متوجه این مسائل نمیشدیم. اینکه در دولت قبل به قانون کمتر توجه می شد، روشن است و تا جایی که ما اختیارات داشتیم، جلوی مصوبات خلاف قانون را می گرفتیم. ما که نیروی نظامی در قوه مققنه نداریم؛ کار ما تقنین و نظارت است. به طور روشن بگویید که ما از کدام ابزار نظارتی خود به خوبی استفاده نکردیم؟ ما کاری که باید انجام میدادیم را انجام دادیم.
**{در پاسخ به سوالی درباره عملکرد خودسرها} گزارش اتفاقاتی که در ماجرای سخنرانی من در قم رخ داد، در مجلس قرائت شد و آن گزارش که حاوی متخلفان آن مراسم بود، به قوه قضاییه ارجاع شد. باید دادگاه ویژه روحانیت با آنها برخورد می کرد. ما که در مجلس دادگاه نداریم! من شکایتی در آن زمنیه نکردم و نمی خواستم در این بحث شخصی وارد عمل شوم. قوه قضاییه باید رسیدگی می کرد به این مساله. به اتفاقات اخیر هم باید وزارت کشور رسیدگی کند.
**من رجال الغیب نیستم! از تصمیم مجلس در مصوبه هسته ای دفاع می کنم. ۱۲ سال کشور ما در مساله هسته ای چالش داشت و تلاش می کرد فناوری هسته ای را تثبیت کند. با مقاومت ملت ایران این موضوع تثبیت شد. در بقیه بخش ها که حوزه تحقیق و توسعه است هم به دستاوردهای خوبی رسیدیم. ما از طریق مذاکرات سیاسی به ماجراجویی طرف مقابل پاسخ دادیم. جمهوری اسلامی تصمیم داهیانه ای گرفت که از طریق مذاکرات سیاسی این مساله را خاتمه دهد. بعد از سه سال کار مستمر در مذاکرات، توافق برجام حاصل شد. به گونه ای که فناوری هسته ای ما لطمه ای نبیند و تحریم ها هم برداشته شود. کسانی که مخالف این داد و ستد هستند، بگویند پس چطور می توانستیم تحریم ها را برداریم. کار بسیار بزرگی در مذاکرات هسته ای صورت گرفت. تمرین خوبی برای حفظ منافع ملی کشور بود.
**در مجلس نظرات مختلفی درباره برجام مطرح بود. برخی می گفتند باید این را رد کنیم که دور نمای مناسبی ایجاد نمی کرد و در صورت رد آن، طرف مقابل چه می کرد؟ ما را تماشا می کرد یا ما را باد می زد؟ باید اجازه می دهیم در شرایطی اطمینان بخش این کار صورت بکیرد. تصمیم مجلس دقیق بود. تاکید رهبری هم در بیانیه ای که دادند بر اساس مصوبه مجلس بود و برجام را تایید کردند. البته ممکن است نواقصی در برجام وجود داشته باشد که ما این را نفی نمی کنیم. نمایندگان مجلس تصمیم تاریخی گرفتند که کشور از این گردنه عبور کند.
**تحمیل برجام به رهبری حرف سبک و جسارت آمیزی است. رهبری در مسائل بین المللی از نگاه نافذ و دقیقی برخوردار است. در ۳۰ سال گذشته که در مسائل امنیتی و دیپلماسی با ایشان ارتباط داشتم، ایشان را بسیار پخته با نگاهی نافذ و دقیق و بلند مدت دیده ام. جلسات مختلفی با حضور ایشان در این زمینه برگزار شد. ایشان از شجاعتی برخوردارند که وقتی به تماس تلفنی رئیس جمهور ایراد داشتند، نظرشان را گفتند، بعد اگر درباره برجام نظر متفاوتی داشتند، آن را نمی گفتند؟ ایشان در مسائل استراتژیک نگاه خیلی خوبی دارند.
**{در پاسخ به اینکه از تهران نامزد می شوید یا از قم} هنوز درباره نامزدی در انتخابات تصمیمی نگرفته ام. وقت دارم که به آن فکر کنم.
**مجلس موضع مستقلی نسبت به دولت دارد و با آن سر جنگ ندارد. فرقی ندارد این دولت یا دولت قبل. اما اگر تخلفی صورت بگیرد، سکوت نمی کنیم. درباره مذاکرات هسته ای یکسال و نیم پیش از شروع دولت کنونی، آمریکایی ها پیشنهاد دادند که مذاکراتی صورت بگیرد. در شورایی این موضوع مطرح شد و من آنجا هم تاکید داشتم که باید از طریق مذاکره مساله را حل کرد. نگاه این دولت هم به این نگاه من نزدیک بود. در مسائل اقتصادی هم جهت گیری دولت درست است اما انتقاداتی به اجرای آن وارد است.
** ما رفتار روسیه را در مقابله با تروریسم رفتار درستی میدانیم و معتقدیم برخی از کشورهای منطقه باید در مبارزه با تروریسم رفتارشان را تصحیح کنند. اگر کاری که امروز روسیه در مبارزه با داعش یا سایر گروههای تروریستی انجام میدهد را غربیها انجام میدادند، امروز وضعیت منطقه به این شکل نبود. ما رفتار روسیه را صحیح میدانیم و به آنها کمک می کنیم.
** { بیتفاوتی اصولگرایان نسبت به برخی توهینهای صورت گرفته به حجتالاسلام ناطقنوری} ما نسبت به ایشان بیتفاوت نبوده و با آقای ناطق نوری جلسات داشته و رفیق هستیم و برای کارهای آینده هم با همدیگر در مسائل سیاسی مشورت میکنیم. اینکه در کشور برخی مسائل رخ میدهد به خاطر اختلاف نظر طبیعی است اما بخش غیرطبیعی آن مربوط به تهمت و بداخلاقیها است. اینکه بنده و آقای ناطق را مورد این بداخلاقیها قرارمیدهند از مشکلاتی است که وجود دارد ولی در اینکه ایشان یک شخص محترمی هستند که ما از او حمایت میکنیم تردیدی نیست.
**{ در مورد تلاش برای رفع ممنوع التصویری برخی افراد} تعامل ما با قوه قضاییه برادرانه است. ما تلاشهایمان را خواهیم کرد تا یک انتخابات پرشوری داشتهباشیم٬ زیرا این به نفع کشور خواهد و هر چه حضور مردم قویتر باشد جایگاه ایران در صحنه بینالمللی بالاتر خواهد رفت و کارآمدی مجلس افزایش مییابد و دراین راستا رایزنیهایمان را ادامه میدهیم.
** دولت همزمان برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ را به مجلس ارائه میدهد که بررسی همزمان این دو، قدری کار ما را مشکل میکند. بر اساس مسیر طبیعی این موضوع، ما باید ابتدا برنامه را تصویب می کردیم تا بعد از آن بودجه سال ۹۵ را براساس ان بررسی و تصویب کنیم اما اینگونه نشد. ما تا پایان سال زمان کافی نداریم و باید کمیسیون تلفیق تشکیل شود که آنهم مطابق با آیین نامه زمان بندی دارد و مجبوریم بودجه را اولویت دهیم که این از نظر منطقی خیلی راحت نیست. علی القائده باید این طور برنامه ریزی کنیم که کمیسیون هایی که تشکیل می دهیم با هم تعامل داشته باشند تا بودجه سال اینده با یک دورنمایی نزدیک به برنامه تصویب شود. ما خواستار این بودیم که برنامه ششم توسعه شهریور ماه ارائه می شد تا ما ابتدا برنامه را بررسی و تصویب کنیم و آذر ماه هم که بودجه ارائه می شد زمان کافی برای بررسی و تصویب بر اساس برنامه ششم داشتیم اما اینگونه نشد.
**من این موضوع را نشنیدهام که روسیه هم به دنبال خرید نفت داعش بوده است بلکه همواره روسیه ترکیه را متهم به خرید نفت از داعش کرده است. به نظرم امکان پذیر هم نیست و یک حرف غیر طبیعی است. این موضوع امکان پذیر نیست و بیشتر حرفهایی است که جنبه واقعی ندارد.
** حادثه بین ترکیه و سوریه حادثه ناگواری بود و نباید اینطور میشد البته بعید میدانم که این خطا بوده باشد زیرا هماهنگی هوایی در ۴ منطقه انجام میشود و به نظر میرسد به دلیل مهمتری بوده که هواپیمای روس را زدند. نهایتا تلاش ما این است که موضوع فیصله پیدا کند.
** اقتصاد مقاومتی با گشایش اقتصادی در تضاد نیستند. اگر بتوانیم جذب سرمایه خارجی داشته باشیم این اقدام ما با اقتصاد مقاومتی منافاتی ندارد و حتی در سیاستها جذب سرمایه خارجی و داخلی آمده است.
** دولت لایحهای درباره مناطق آزاد به مجلس داده است؛ یک مشکل جدی در زمینه مناطق آزاد این است که این مناطق از اهداف خود دور شدهاند. مناطق آزاد برای صادرات تشکیل شدهاند در حالی که امروز مناطق آزاد بیشتر محملی برای واردات شدهاند. با آقای ترکان هم جلسهای داشتیم که ایشان این اشکال را پذیرفت. نباید به مناطق آزاد به عنوان محلی برای واردات نگریست؛ ما با اصل مناطق آزاد با نگاه صادراتی موافقیم اما به شرطی که این مناطق برای واردات به کار گرفته نشوند.
** {در موورد به سرانجام نرسیدن برخی تحقیق و تفحصها و اختلافات موجود در تفحص از بنیاد شهید} لزومی ندارد این قدر فضا را تیره و تار نشان دهید چرا که مثلا در موضوع تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی مجلس آن را انجام داد و به قوه قضاییه ارسال کرد اکنون نیز قوه قضاییه در حال رسیدگی است و همین کاری که الان انجام میدهد براساس تحقیق و تفحص مجلس است. البته نمی دانم نگاه منفی در مورد تحقیق و تفحص از کجاست. طبق آیین نامه روند انجام تحقیق و تفحص بدین گونه است که بعد از تشکیل هیات و کمیته تحقیق و تفحص مستندات جمع آوری شده و بعد از به نتیجه رساندن به کمیسیون مربوطه جهت تصویب ارائه میشود. البته ممکن است برخی از این تفحصها به نتیجه نرسد ولی در کل در این دوره مجلس ۴۰ مورد تحقیق و تفحص مطرح شد که ۲۰ مورد آن پیش رفت؛ بقیه هم در مقام پیگیری است. گروهی که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را در مجلس انجام می دهند هنوز به نتیجه جهت ارائه به کمیسیون آن نرسیده اند یعنی اختلاف نظر بین همکاران وجود دارد و بنده اطلاعی از فشار بیرونی ندارم چون ضرورتی به فشار وجود ندارد. اختلاف نظرهایی در بین هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید وجود دارد که باید تلاش شود این مسایل حل شود از این رو انگیزهای برای مطرح شدن این تفحص وجود ندارد و به محض به نتیجه رسیدن و تصویب در کمیسیون مربوطه در صحن مجلس قرائت می شود البته بعضی از این اشکالات را آقای خجسته به من گفته اند که باید اصلاح شود.