دبیر شورایعالی امنیت ملی در قاب تلویزیون حرفهای مهم و متفاوتی داشت. حرفهایی از جنس گلایه و هشدار که در کنار آن اطلاعرسانی هم کرد. او از واژه نفوذ هم گفت؛ واژهای که از نگاه علی شمخانی عدهای از آن برای حذف رقیب استفاده میکنند. او تاکید میکند که «نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم». دبیر شورایعالی امنیت ملی به برخی تعبیرها از نفوذ هم اشاره کرد و آن را نادرست دانست و گفت: «اینها در حقیقت دق دلی شخصی خالی کردن است». تا جاییکه او با ادبیاتی شبیه به ادبیات روز چهارشنبه رییسجمهور تاکید کرد که «بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به یک مساله جناحی برای حذف رقیب است؛ چیزی که در این ایام برخی اوقات رخ داده است.» علی شمخانی اما در قاب رسانه ملی از خیلی مسائل دیگر هم گفت. از روند بررسی برجام در شورای تحت مدیریتش تا هیاتی که قرار است برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شود. دبیر شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عین انقلاب اسلامی است و نمیتوانیم از اصول آن به ویژه در سیاست خارجی دست بکشیم. دریابان علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اهداف ایران از ورود به مذاکرات هستهای گفت: ما میتوانستیم در مذاکرات سه راهبرد داشته باشیم. مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فریب و مذاکره برای نتیجه و ایران مذاکره برای نتیجه را انتخاب کرد و به یک توافق مشخص دست یافت. به گزارش ایسنا، شمخانی درباره اجرای برجام اظهار کرد: ما در میان راههای مختلف برای برخورد با برجام راهبرد و گزینه اجرا را انتخاب کردهایم و گزینه اجرانکردن برجام امری منزوی و منتفی است. مجموعه مصوبات شورایعالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه تاریخی رهبری در قرائت از برجام، شرایط اجرا و تقدم و تاخر اجرا، در مسیر حمایت از اجرای هوشمند برجام است.
شمخانی گفت: اما همه مسیر قانونی از شورا نمیگذشت. تصمیم گرفته شده بود که مجلس در این امر دخالت کند. طبیعی است مجلس هم باید روند قانونی را طی میکرد و مجوز لازم را برای اجرای برجام به دولت میداد. بعد از آنکه رهبری نامه مدنظر را نوشتند، بحثهای شورا به تصویب رسید و البته اینها همه یک روش جاری و عادی است.
شمخانی درباره ملاحظات ١٠گانه شورایعالی امنیت ملی و اینکه آیا میشود آنها را نام برد، اظهار کرد: نه اینکه قابل بیان نیستند، اما جنس این موارد از نوع ملاحظه، چگونگی قرائت از برجام و نیز شروط اجرای بعضی از بندهای برجام است یا اینکه مثلا اقتصاد مقاومتی حین اجرای برجام در چه وضعیتی قرار خواهد داشت یا در خصوص تسلیحات دفاعی و موشکی یا کانال خرید ابزارهای دوگانه حین برجام چه وضعیتی خواهیم داشت. در روند بررسی برجام در شورا برخی ابهامات روشن و برخی قرائتها از برجام تصحیح شد. همچنین در رابطه با نسبت بین قطعنامه ٢٢٣١ و برجام بررسیها صورت گرفت و تاکید شد که هیچ محدودیت تسلیحاتی پذیرفته نمیشود.
دبیر شورایعالی امنیت ملی در خصوص آغاز اجرای برجام در کشور نیز گفت: اجرای برجام از زمانبندی خاصی تبعیت میکند. آنچه گفته میشود که برجام آغاز شده است منظور تمهیدات و مقدمات کار است. اجرای عملیاتی تعهدات ایران در نطنز و فردو در مرحله مقدماتی آغاز شده است تا در زمانی که قرار شد تعداد سانتریفیوژها به شش هزار تا برسد با حداقل ضایعات کار را انجام دهیم و مقدمات این کار در حال انجام است اما اجرای برجام بهطور قطع بعد از آن خواهد بود که پرونده PMD در شورای حکام بسته شود.
شمخانی در رابطه با تشکیل هیات نظارت بر برجام در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه هنوز این هیات تشکیل نشده است، گفت: پیشنهاداتی وجود دارد اما چون ابعاد مساله باید به خوبی روشن شود و هنوز این کار در حال بررسی است این هیات تشکیل نشده است. علاوه بر این تا وقتی رهبری روی پیشنهادات در این رابطه نظر دهند این هیات عملیاتی نمیشود. دبیر شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به اینکه اگر نقض برجام از سوی ١+۵ به ویژه امریکا صورت گیرد اقدام ایران چه خواهد بود؟ گفت: در این میان ظن ما بیشتر به سمت امریکاییهاست که به سمت نقض برجام بروند. با این حال خوب است وقتی میخواهیم برجام را در همه ابعاد در نظر بگیریم صرفا برجام را نخوانیم بلکه متن مخالفت مخالفان در امریکا و منطقه را هم ببینیم؛ اینکه چرا صهیونیستها و برخی کشورهای عربی با برجام مخالف هستند. نگاه ایران به تاریخش است نه اینکه چه کسی در حال شعبدهبازی است یا داد و بیداد راه میاندازد. نگاه ما به آسمان است که آیا خداوند از تصمیم ما راضی است یا نه؟ اگر حس کنیم که راضی است کار ادامه مییابد که تامینکننده منافع ایران هم هست و برای مقاطعی غیر از این حتما اقداماتی را در دسترس ما قرار میدهد که بتوانیم مقابله کنیم و اتفاقا در پی آن اقدامات انعطافی جهشی را شاهد باشیم.
شمخانی در پاسخ به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به نفوذ در ابعاد مختلف هشدار دادهاند، با طرح این پرسش مبنی بر اینکه آیا نفوذ موضوع جدیدی است؟ گفت: وظیفهای که امروز در مقابل ما قرار دارد وظیفهای تاریخی است. انقلاب اسلامی به عنوان محلی برای مقابله با سیاستهای ظالمانه استکباری به شکل دایم به عنوان قسمتی از حیات خود به این مقابله ادامه میدهد. در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران براندازی به مفهوم حمله نظامی، استحاله و نقد و استفاده از تجربیات در سایر کشورها همیشه در دستور کار دشمنان بوده است، اما آیا هر تماسی با بیرون به مفهوم نفوذ است؟ ما باید هوشیار باشیم. بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به یک مساله جناحی برای حذف رقیب است، چیزی که در این ایام برخی اوقات رخ داده است.
دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره دستگیری چند نفر از فعالان رسانهای به اتهام نفوذ و جریانسازی یا ادارکسازی افکارعمومی و این نظر که عنوان میشود پس از برجام این دستگیریها با قصد تسویه حساب سیاسی بوده است و بزرگنمایی صورت گرفته است، گفت: من با این نظر موافقم.
وی ادامه داد: بحث نفوذ مهم است. اگر از شبیخون فرهنگی با وسعت فکری که ایجاد میکند فقط مبارزه با بدحجابی را بیرون بیاوریم، این تنزل دادن نظر رهبری است. نفوذ و اختلاف دو بحثی است که رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست. شرایط تاریخی در وضعیتی است که ایجاد اختلاف و نفوذ مبتنی بر تضعیف را دنبال میکنند. اینکه از رسانه نفوذ صورت میگیرد وجود دارد و یک اصل است، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم. شمخانی گفت: میگویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من اینها را میگویم که اشتباه است. وی تاکید کرد: سدهای نفوذ در حوزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و دشمن با استفاده از یک نارضایتی کوچک، استفاده از خشکسالی و سیل حتی به دنبال نفوذ است و باید مراقبت را بیشتر کنیم. رهبری در ۱۳ آبان در دیدار با جوانان گفتند که نباید انتقاد، ما را از توجه به دشمن اصلی باز دارد.
شمخانی گفت: انتقاد و منتقد محترم است، به شرطی که از نیکوییهای یک پدیده هم بگوید، اما خیلی جاها این نیست.
شمخانی درباره مصداق بزک کردن چهره امریکا در داخل با اشاره به تلفن یکی از دوستانش گفت: او پرسید چرا جلوی مک دونالد و کی اف سی را گرفتید مگر با مرغ سوخاری و همبرگر مخالفیم؟ گفتم خیر، ما با تابوشکنی مخالفیم. اگر این حضورها ترکیب شد با اعزام هیاتهای کارشناسی به نام توریسم، اما آشنا به دیپلماسی سیاه. دیپلماسی سیاه تماس با مردم بدون دولت برای تحریک مردم علیه دولت است. این کار برای آن صورت میگیرد تا ذایقه ایرانیها را شناسایی کنند. از تجربه انقلابها در کشورهای دیگر در ایران استفاده کردند اما موفق نشدند. امریکاییها در سال ۱۹۷۹ در ایران حضور داشتند اما نتوانستند انقلاب را تشخیص دهند و درک کنند و امروز در دوری باید این خلأ را حل کنند و این کار با مجموعه فعالیتهایی از جمله استفاده از فضای مجازی، مطالعات، تخلیه اطلاعاتی و به کارگیری عناصری که دنبال گرفتن ویزا هستند انجام میشود. چهار کشور اطراف ما هستند که آنها در آنجا مترصد مراجعه ایرانی برای دریافت اطلاعاتشان هستند و تا الان هم این کار را کردند و موفق هم بودند، اما ملت ایران ملت عاشورایی است. لباس لی میپوشد، اما روز تاسوعا و عاشورا در مسجد است و روزه میگیرد و در تظاهرات ۲۲ بهمن شرکت میکند. دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره جنگیدن جوانان ایرانی در دمشق تاکید کرد: آنها در دمشق نمیجنگند، ما آنجا مشاوره میدهیم. وی ادامه داد: دیگر ایرانهراسی واقعیت ندارد، اما واقعیت به معنای اتکای به مردم، دفاع از مردم منطقه، سوریه و فلسطین و مقابله هوشمندانه با سیاست استعمارگرایانه، محکمتر از قبل ادامه خواهد داشت و ما حتما با سیاستهای امریکا همراهی نخواهیم کرد.
شمخانی در رابطه با شعار مرگ بر امریکا گفت: زیست ما این است که مرگ بر استکبار بگوییم و اساسا رشد و ارتقای ما این است که از استکبار و امریکا دست کشیدیم. در ابتدای انقلاب هر چیزی در ایران متعلق به غرب و امریکا بود اما امروز ایران در درجهای از پیشرفت در زمینههای مختلف است که بسیاری از کشورها خواهان ورود ایران به عرصه بینالمللی هستند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و امریکا میتوانند در مورد برخی مسائل منطقه همکاری کنند و اینکه گفته میشود ایران و امریکا در بحث تروریسم اهداف مشترک دارند، درست است، گفت: در حالی که ما پیکر شهید همدانی را تشییع میکنیم امریکاییها تانکرهای سوخت داعش را که برای فروش بهطور صدتایی در جاده حرکت میکنند، میبینند اما هدف قرار نمیدهند. چند ماه از ائتلاف غربی ضدداعش میگذرد اما آنها هنوز اقدامی موثر انجام ندادهاند. امریکاییها میتوانند در روز ١٣٠ نقطه را هدف قرار دهند اما فقط ١٢ نقطه را هدف میگیرند که اغلب نقاطی غیرجدی است ما اینها را میشنویم، اطلاعتش به ما میرسد و منابعی داریم که به ما گزارش میدهند اما از وقتی شهر بیجی آزاد شد و قسمتی از ادلب و روسها وارد سوریه شدند و در کنار ارتش سوریه مواضع داعش را هدف قرار دادند آنها به تکاپو افتادند که دارند رسوا میشوند. بنابراین این طور نیست که سیاست ما در مقابله با تروریسم با امریکا یکی باشد.
وی درباره مذاکرات وین در رابطه با سوریه گفت: درباره سوریه در حالی که این مذاکرات در حال انجام بود کمک تسلیحاتی به معارضان معتدل صورت میگیرد، درحالی که معارض معتدل وجود خارجی ندارد. وقتی نیرویی مسلح میشود دیگر معتدل و غیرمعتدل ندارد. آنها ٣٠٠ نفر را آموزش دادند اما از میان آنها فقط هفت نفر با داعش جنگیدند و بقیه به آنها پیوستند. معارضان با اقداماتشان حتی آسمان سوریه را برای امریکاییها و غربیها ناامن کردند. معارض معتدل یعنی پرورش افرادی که آماده انتقال به گروههای تکفیری هستند و نکته جالب این است که همزمان این آموزش و جنایت با مذاکرات سوریه در وین در حال اتفاق است.
وی در خصوص برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری گفت: شورای عالی امنیت ملی مساله انتخابات را یک برگ برنده و منحصر به فرد برای ایران در منطقه میداند. بیش از ٣٧ انتخابات از ابتدای انقلاب اسلامی صورت گرفته و هیچ یک از نهادهای حکومتی در ایران بدون رای مردم انتخاب نشدند و انتخابات آتی امری تعیینکننده در آشکارتر ساختن اقتدار جمهوری اسلامی با نمایش حضور مردم خواهد بود.