عضو سابق هیات امنای سازمان تامین اجتماعی به بیان نحوه ورود بابک زنجانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: هیچ شرکتی در زمان ما به زنجانی واگذار نشد و اگر هم مرتضوی تفاهمنامهای با این آقا امضا کرد به دلیل نداشتن مجوز هیئت امنا عملا غیرقانونی بود.
قانوگذارانی که پس از انقلاب بر روی کار آمدهاند همواره سعی داشتهاند تا نهادهای نظارتی را افزایش دهند و تا حد امکان جلوی هرگونه سوء استفاده از مناصب انتصابی و یا انتخابی را بگیرند.
پرونده تخلفات زنجانی و سو استفادههای مالی وی که اگر در هر کشور دیگر رخ میداد تبدیل به یک زنجانی گیت میشد با وجود همه این نهادهای نظارتی رخ داد.
بخشی از پرونده وی مربوط به تخلفاتی است که در سازمان تامین اجتماعی و با همراهی سعید مرتضوی مدیر عامل وقت این سازمان رخ داد.
تامین اجتماعی به سبب شستا از گردش مالی بسیاری برخوردار است و علاوه بر مدیر عامل، هیئت امنا نیز بر آن نظارت دارد از سوی دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسئول مستقیم این سازمان در مقابل دولت و مجلس است و از سالها قبل فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون کارگری همواره این سازمان را زیر نظر داشته است.
وجود شرکتهای مختلف تولیدی و خدماتی در حوزههای مختلف که بیشتر آنها نیز سود ده هستند سبب شده شستا همواره مورد توجه شخصیتهای حقیقی و حقوقی باشد به طوری که آخرین دست اندازی به این مجموعه از سوی وزارت بهداشت در حال رخ دادن است.
علی یوسفپور عضو سابق هیئت امنای تامین اجتماعی در گفتوگو با ایلنا از زمانی میگوید که پای بابک زنجانی به تامین اجتماعی باز شد و اینکه چگونه وی و مرتضوی به دنبال پیشبرد کارهای خود بودند.
یوسفپور با بیان اینکه ما از همان ابتدا به مرتضوی در مورد زنجانی هشدار دادیم، گفت: وقتی بابک زنجانی پایش به شستا باز شد ما همان موقع شروع به تحقیقات اولیه درباره وی کردیم و خیلی زود متوجه شدیم که ایشان فردی دروغگو و جاعل است. ما همان موقع به وزیر کار وقت (عبدالرضا شیخ الاسلامی) و به مدیر عامل وقت (مرتضوی) اعلام کردیم که مدارکی که این آقا ارائه داده است جعلی است به طور مثال درباره بانک مسکن و ضمانتنامهای که وی از آنجا داشت بلافاصله فهمیدیم که چنین ضمانت نامهای وجود ندارد و یا بانکی که زنجانی ادعا میکرد در مالزی دارد فقط بر روی کاغذ بود.
یوسفپور ادامه داد: همان زمان کارشناسان بانکی و مالی شستا این مسئله را فهمیدند و ما به مرتضوی و معاونش آقای نجات امینی که الان هم سر پست هستند اعلام کردیم.
وی در پاسخ به این سوال که نتیجه این هشدارها و تذکرها چه بود؟ اظهار داشت: نتیجه این هشدارها این بود که هیچ شرکتی در زمان ما به زنجانی واگذار نشد و اگر هم مرتضوی تفاهم نامهای با این آقا امضا کرد به دلیل نداشتن مجوز هیئت امنا عملا غیر قانونی بود.
یوسفپور تصریح کرد: زنجانی از توافق نامهای که با مرتضوی امضا کرده بود یک سوء استفاده دیگر نیز کرد و آن این بود که پنج چک از مرتضوی میگیرد و آن را به وزارت نفت میدهد. اما جالب اینجاست که وزارت نفت هم بدون تحقیق و اینکه ببیند آیا این چک اعتبار دارد و یا اینکه این سند مالی ما به ازاء چه چیزی هست آن را قبول میکند.
سرپرست سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما به عنوان هیئت امنای تامین اجتماعی همان زمان تذکرات را دادیم به طوری که برخی از نمایندگان مجلس در جریان این اتفاقات بودند.
وی در پاسخ به این سوال که ابزار اجرایی هیئت امنا برای جلوگیری از اینگونه تخلفات چیست و شما در آن زمان جلوی کدام یک از تخلفات را گرفتید؟ اظهار داشت: ما تا آنجائی که برایمان میسر بود جلوی تخلفات را گرفتیم اما نمیتوانستیم مرتضوی را دست بسته پیش خودمان نگه داریم به طور مثال ما نگذاشتیم هتلهای هما به فروش برسد.
در واقع تامین اجتماعی چون یک سازمان قدیمی است دارای قوانین سفت و سختی در خصوص معاملات است و مرتضوی نمیتوانست به تنهایی در آنجا تخلف کند. علاوه بر اینکه مطابق قانون، معاملات بزرگ و سنگین باید با مصوبه هیئت امنا باشد.